Betonggrisar


I Expressen och Aftonbladet kan man läsa en artikel där det står att Djurrättsalliansen hemligt besökt flertalet gårdar för att se hur djuren har de. De fann bl.a. att grisarna lever i trånga utrymmen på betonggolv utan halm. Och på en av gårdarna finner dom en död gris som andra grisar tuggar på. Det var inte heller alls länge sedan flera grisar på en annan gård vid flera tillfällen hade missats att avlivats innan de slängdes ner i skållkaret. Grisarna skrek och sprattlade innan de till slut skållades ihjäl.
Jag blir så arg när jag läser sådant här! Men det är ju något jag hela tiden vetat om. Djuren har det inte alls bra på de flesta gårdar. En artikel som denna påminner mig dock om varför jag blev vegetarian och gör mig stolt över att ja inte bidrar med pengar till dessa hemska människor som utsätter djuren för detta.

Vill/kan man inte bli vegetarian så kan man alltid göra någon annan insats. Som t.ex köpa kravmärkt och närproducerat..

Skönero låter djuren vara i stora hagar på somrarna och gå på lösdrift inomhus om vintrarna (istället för att stå fastbundna på en plats). Man kan besöka gården i Valdemarsvik eller fråga efter skönero i butiken: http://www.skonero.se

Här hittar du några andra gårdar med närproducerat i Östergötland: http://www.ostergotland.info/Themes2.aspx?m=40359&a=40349

Så nu när det snart är jul… snälla tänk på vad för julskinka det är ni egentligen köper, leta inte bara efter billigast möjligast.. ägna en tanke åt djuret..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0