Julgranstraditioner

Visste ni att självaste traditionen att ha julgran kom på 1800-talet och att man inte började pynta den förens ca 100 år senare. I min familj har det alltid varit tradition att köpa julgranen ca 1 vecka innan julafton och sedan ta in och klä den kvällen den 23e december medens julskinkan ligger i ugnen. Jag vet att många köper julgran (eller tar fram plastgranen) redan i mitten av december och klär den direkt. Eftersom att jag tycker det är så himla mysigt med julgran så funderar jag på att i år bryta mor och fars tradition och även jag ta in granen lite tidigare! Jag skulle däremot aldrig få för mig att ta in en plastgran i mitt hem, julen skulle kännas mindre äkta då. Hur har ni de med julgranstraditionen?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0