Vegetarianer och fördomar


Nu tänker ni åhJÄVLAR vilken text detta orkar jag inte läsa, men anledningen till att jag skriver det här är för att jag träffade en på krogen som sa att han hade emot vegetarianer och det finns så mycket fördomar om oss! Han kunde dock inte förklara varför han var emot. Så käraste Marc(k?)us, läser du detta så väntar jag fortfarande på ditt svar :)


Tänkte nu klargöra ett och annat. Ja jag är vegetarian och jag är det av moraliska själ. Jag äter dock mjölkprodukter, ägg och fisk av bra märke (typ MSC-märkt eller ännu bättre, självfiskat).
För över två år sedan skulle klassen på studiebesök till Vretas ladugård (läste djursjukvård) och titta på hur djuren hade det där. Det var hemskt! Och djuren där sägs ändå ha det mycket bättre än på andra ladugårdar. Medens en lärare berättar om djuren där lutar jag mig mot en liten fyrkantig inhägnad av tråkigt järnrörstängsel. I den står kalvar som ska bli kött och krigar om vatten ifrån en vattenho. Helt plötsligt känner jag att tummen blir varm och jag vänder mig om.. där står världens sötaste kalv och suger på min tumme. Då började tårarna rinna och jag kände det bara naaae jag kan ALDRIG mer äta en köttbit så därefter blev jag vegetarian.

Jag tycker egentligen väldigt mycket om kött, grillat kött var bland de godaste jag visste så det var jätte jobbigt i början. Men jag kunde bara inte äta kött utan att få dåligt samvete och må fruktansvärt illa. Jag kan inte bara blunda för hur djuren har haft de innan dom hamnat på min tallrik. Att födas upp för att dö.. Jag tycker dock att det är okej att äta viltkött men har inte gjort de. De djuren har ju levt ett fritt och naturligt liv.

Endel människor frågar mig varför jag är vegetarian och att det är så dumt eftersom att det är naturligt att äta kött och jämför med att tex. lejon äter ju kött. JA men som sagt de har ju levt ett fritt liv innan och det är naturens gång, utan detta kretslopp skulle inte världen fungera.

Jag vet att djurhållningen blir bättre men den är långt ifrån bra. Transporterna är väl det som egentligen är värst, många djur dör av värmeslag och stress.. usch många hemskheter jag hört om de! Pappa jobbade för länge sedan på ett slakteri och fy tusan jag vill bara glömma allt han sagt om hur djuren behandlats.. Men jag är inte en sådan extremist som släpper ut minkar och hatar köttätare, jag förstår köttätare helt och hållet. Det är upp till var och en. Men man kan alltid göra den insatsen att äta närproducerat och kött från mindre gårdar där djuren slaktas på plats.
Många påpekar också att de inte gör någon skillnad att bli vegetarian för att det är ändå så många som inte är det. Jag HATAR när folk säger så!! Det är just därför världen går så jävla åt helvete som den gör...

Så nu vet ni.


Kommentarer
Postat av: Macke

Hej!



Läste dig inlägg, först måste jag bara be om ursäkt och hoppas inte att du blev arg på mig för att jag har fördomar mot vegetarianer. Du verkar har bra kolla på läget och jag kan tänka mig att efter att: Helt plötsligt känner jag att tummen blir varm och jag vänder mig om.. där står världens sötaste kalv och suger på min tumme. Då började tårarna rinna! Då skulle kanske till och med jag sluta äta kött!

Jag har precis tagit jägarexamen så jag tycker att det var förståndigt av dig att skriva där om viltkött, även om det finns jägare som bara skjuter djur för dödandets skull…

Men jag har träffat många eller många men en del vegetarianer som är det bara för att trotsa sina föräldrar eller hävda sig själv, de är nog det jag är emot för det förstör för dom som verkligen står och har en vettig anledning till att dom är just vegetarianer.

Hoppas du inte tog illa upp jag menade verkligen inget illa!



Mvh Macke

2009-07-16 @ 23:26:32
URL: http://markusodin.blogg.se/
Postat av: Cindy

Usch, nej den studieresan var inget rolig... :( Det värsta var nog griskultingarna. Tur att du inte följde med in dit.

Efter Jockes kommentar om att vid jul ligger de på erat matbord kändes rätt opassande.

Jag är jätteglad att det har kommit en massa ekologiskt kött i butikerna nu! City Gross är nog det stället jag sett mest sånt på.

2009-07-17 @ 14:36:53
URL: http://www.nogg.se/babyballerina
Postat av: Macke

City Gross?????

2009-07-18 @ 15:12:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0