Till alla er som tror att bröd ska förvaras i kylen :P

Vissa har fått lärt sig att bröd ska förvaras i kylen, andra tvärtom. På gymnasiet gick jag en kurs kallad Mat i praktik och teori och där utdelades en lista med förvarningstemperaturer för olika matvaror. Via denna lista fick jag då bekräftat att bröd bäst förvaras i rumstemperatur. Eftersom att ämet kom upp i helgen bestämde jag mig för att ytterligare en gång försäkra mig om att detta stämmer så jag googlade helt enkel!

Med tiden kommer brödets inkråm att hårdna och bli torrt och sprött (brödet tappar också smaken). Det beror på att stärkelsen i brödet övergår från gel struktur till en mer gryniga struktur. Strukturförändringen sker snabbast mellan -7 grader upp till + 4 grader. Kylskåpet är därför brödets värsta fiende. Alla typer av bröd håller sig färskt längre om det förvaras i rumstemperatur. http://www.brodinstitutet.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0