Hjortgryta

Betyg av sambon: stört gott, glöm inte bort hur du gjorde.

Nedan hittar ni receptet på hur jag gjorde. Kryddor går alltid att variera lite efter vad som finns hemma.

 

600g grytbitar av hjort

1 stor gul lök

3 vitlöksklyftor

1 msk tomatpure

4 dl rödvin/rött matlagningsvin

1 dl grädde

1 msk soya

1 dl kantareller

1 morot

8 kryddpepparkorn

Vitpeppar

1 msk enbär

1 tsk kummin

1 tsk salt

 

Hacka den gula löken grovt och finhacka vitlöken. Bryn i lite olja i en gryta. Tillsätt tomatpuré samt vin och låt det koka medens köttet bryns. Pudra köttet med mjöl (ca 3 msk) och häll i grytan. Tillsätt kryddor (enbären males). Låt sjuda 2 tim. Bryn svamp, skiva morötter och tillsätt till grytan samt ha i ca 1 dl grädde och lite soya. Låt sjuda i ytterligare 30 min.


Kommentarer
Postat av: Izza

Har du blivit köttätare Emyl? :P

2012-03-12 @ 11:51:36
Postat av: Emyl

Sen jag blev gravid har jag börjat äta lite vilt ibland. De har jag ju alltid sagt jag tycker är okej. Äter ju fisk av samma "frihetsprincip". Några ladudjur kommer dock aldrig hamna i min mage :P

2012-03-12 @ 19:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0